PENILAIAN KURIKULUM SAINS PROGRAM IJAZAH
SARJANA MUDA
PERGURUAN DALAM ASPEK
KONTEKS, INPUT, PROSES DAN
PRODUK
FAUZIAH HJ YAHYA
Kajian
ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pelaksanaan pensyarah Sains dalam
menyampaikan Kurikulum Sains PISMP di Institut Pendidikan Guru di seluruh
Malaysia dari dimensi konteks, input, proses dan produk di samping melihat
pengaruh antara setiap dimensi tersebut.
Kajian tinjauan ini menggunakan
kaedah gabungan atau mixed method design
yang menggabungkan pendekatan kuantitatif dengan kualitatif. Sampel kajian terdiri daripada 105 pensyarah Sains yang
berkhidmat di 20 buah IPG yang menawarkan pengkhususan Sains di seluruh
Malaysia. Pengumpulan data kuantitatif
menggunakan soal selidik manakala bagi data kualitatif menggunakan temu bual. Nilai cronbach alpha
daripada soalselidik ialah lebih daripada 0.90. Data kuantitatif dianalisis menggunakan SPSS dan AMOS manakala data kualitatif dianalisis menggunakan prosedur manual. Hasil kajian
mendapati min tahap pelaksanaan Kurikulum Sains oleh pensyarah Sains IPG adalah
pada tahap sangat tinggi yang melebihi 4.30. Hasil kajian juga mendapati bahawa
tidak terdapat perbezaan yang signifikan
dari dimensi konteks, input, proses dan produk
dalam amalan pelaksanaan Kurikulum Sains oleh pensyarah Sains ketika menyampaikan
Kurikulum Sains PISMP di Institut Pendidikan Guru di seluruh Malaysia mengikut
jantina, pengalaman mengajar di sekolah, dan pengalaman mengajar di IPG.
Seterusnya berdasarkan analisis persamaan struktur (SEM), dimensi konteks
mempengaruhi dimensi produk. Dua elemen dalam dimensi konteks iaitu matlamat
Kurikulum dan objektif Kurikulum memberi sumbangan yang signifikan kepada
dimensi ini. Dimensi Input yang diwakili oleh elemen isi kandungan pelajaran,
kemahiran pedagogi, penilaian dan pentaksiran serta pemilihan dan penggunaan
sumber pengajaran dan pembelajaran memberi sumbangan yang signifikan kepada
dimensi produk. Dimensi proses yang diwakili oleh elemen pelaksanaan pengajaran
dan pengajaran berdasarkan isi kandungan pelajaran, pelaksanaan kemahiran
pedagogi, pelaksanaan penilaian dan pentaksiran
serta pelaksanan pemilihan dan penggunaan sumber pengajaran dan
pembelajaran turut mempengaruhi dimensi produk. Kajian menunjukkan pengaruh
secara bersama dimensi konteks, input dan proses terhadap dimensi produk dalam
pelaksanaan Kurikulum Sains PISMP oleh pensyarah Sains adalah lebih baik
berbanding dilaksanakan secara terpisah. Kajian mendapati setiap dimensi
mempunyai elemen yang signifikan yang boleh membantu pelaksanaan kurikulum
Sains PISMP secara maksimum. Kajian ini juga menghasilkan satu Profil
Pelaksanaan Kurikulum Sains PISMP oleh pensyarah Sains IPG. Kajian selanjutnya boleh dilaksanakan dengan
mengintegrasikan Profil yang terhasil dengan kaedah pengajaran Pensyarah Sains
untuk membantu menambahbaik pelaksanaan
Kurikulum Sains PISMP di IPG.
Comments
Post a Comment