‘KERIS’ MEMBANTU MENINGKATKAN PENGUASAAN
KONSEP LITAR BERSIRI DAN LITAR SELARI
JUHAIDA BINTI ZAINOL
DISELIA OLEH
DR. HJH. FAUZIAH BINTI HJ.YAHYA
Kajian tindakan ini bertujuan untuk membantu meningkatkan konsep litar bersiri dan selari subjek kajian menggunakan kit pembelajaran ‘KERIS’ disamping memperbetulkan miskonsepsi mereka semasa sesi intervensi dalam tajuk litar elektrik. Selain itu, amat diharapkan agar kajian ini dapat memudahkan para guru untuk mencari suatu kaedah yang sesuai untuk meningkatkan ingatan dan penguasaan murid mempelajari tajuk Elektrik. Kit Pembelajaran ini diperkenalkan kepada lima orang subjek kajian di dalam kelas tahun 5 Murni di salah sebuah sekolah di daerah Melaka Tengah. Kaedah ini menggunakan kit pembelajaran yang disertakan dengan pelan litar bersiri dan litar selari yang telah dilabel. Subjek kajian diminta membina litar selari dan litar bersiri di atas pelan litar tersebut terlebih dahulu kemudian membina litar bersiri dan litar selari tanpa pelan tersebut untuk mengukuhkan ingatan mereka. Instrumen yang digunakan untuk mendapat data dalam kajian ini ialah borang pemerhatian, dokumen bertulis seperti Latihan 1, latihan 2 dan Ujian Topikal. Data yang didapati dari kajian ini akan dipersembahkan dalam bentuk jadual dan graf. Daripada kajian ini saya dapati kit pembelajaran ‘KERIS’ dapat membantu subjek kajian meningkatkan penguasaan konsep litar selari dan litar bersiri mereka dengan baik dan berkesan berbanding sebelum sesi intervensi dijalankan. Kesimpulannya penggunaan kit pembelajaran ‘KERIS’ dapat membantu subjek kajian meningkatkan penguasaan, juga dapat mendorong minat dan menaikkan semangat mereka dalam mempelajari sains serta merasakan bahawa subjek sains tidaklah sesukar mana.
Kata Kunci: Penguasaan, kit ‘KERIS’, litar bersiri, litar selari, miskonsepsi
Comments
Post a Comment