‘KONDA KONDI‘ MEMBANTU MENINGKATKAN
TAHAP PENGUASAAN MURID DALAM PENGUKURAN
UNIT PIAWAI
DAN TIDAK PIAWAI
SARINA BTE SAID
DISELIA OLEH
DR. HJH. FAUZIAH HJ YAHYA
Kajian tindakan
ini dijalankan bagi meningkatkan penguasaan murid dalam pengukuran unit piawai
dan tidak piawai. Seramai 5 orang murid Tahun 4 Bestari di Sekolah Kebangsaan
Padang Temu telah dipilih sebagai subjek kajian ini. Reka bentuk kajian ialah
kajian tinjauan menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Tinjauan
awal telah dilaksanakan melalui pemerhatian ketika sesi pengajaran dan
pembelajaran. Berdasarkan pemerhatian awal didapati murid-murid tidak memahami
konsep mengukur dalam unit piawai dan tidak piawai. Teknik permainan Konda
Kondi telah dipilih untuk menambah baik amalan pengajaran dan pembelajaran. Intervensi
teknik Konda Kondi dijalankan selama dua minggu waktu pengajaran sains, melibatkan
enam waktu pembelajaran. Hasil analisa terhadap borang senarai semak dan soalan
kuiz menunjukkan melalui teknik konda kondi, murid-murid dapat menguasai
kemahiran mengukur. Konda kondi juga telah dapat memberikan kesan kepada
peningkatan penguasaan murid dalam pengukuran unit piawai dan tidak piawai. Kajian
ini boleh dilaksanakan bagi mata pelajaran lain serta melibatkan pelbagai
peringkat murid.
Kata Kunci :
penguasaan, ‘KONDA KONDI’, unit piawai dan tidak piawai.
Comments
Post a Comment