PETA PEMIKIRAN MENAMBAH BAIK AMALAN P & P GURU DALAM
MEMBANTU MURID MENGUASAI TOPIK KEADAAN JIRIM
Nor Azwana
Binti Ariffin
Penyelia: Cik Hjh Fauziah Hj Yahya
ABSTRAK
Kajian tindakan ini bertujuan
untuk menambah baik amalan P & P saya dalam topik Keadaan Bahan bagi mata
pelajaran Sains Tahun 5. Subjek kajian yang terlibat dalam kajian ini ialah
tiga orang murid lelaki dan dua orang murid perempuan Tahun 5 Murni di sebuah
sekolah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Strategi dan pendekatan pengajaran
saya yang kurang sesuai menyebabkan subjek kajian tidak dapat memahami dan
mengingati konsep Keadaan Bahan dan Proses Perubahan Bahan dengan baik.
Lantaran itu, kaedah Peta Pemikiran melalui
penggunaan dua alat berfikir iaitu Peta Buih dan Peta Bulatan telah
dipilih sebagai tindakan intervensi selama tiga minggu kajian tindakan ini
dilaksanakan. Tiga jenis instrumen telah saya gunakan untuk mengumpul dan
menganalisis data yang diperlukan sepanjang pelaksanaan kajian iaitu analisis
dokumen berbentuk lembaran kerja, soal selidik dan temu bual. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa penggunaan kaedah Peta Pemikiran berjaya membantu subjek
kajian dalam menguasai topik Keadaan Jirim melalui peningkatan pencapaian
setiap subjek kajian selepas intervensi. Secara tidak langsung, melalui kajian
ini ia dapat menambah baik amalan P & P saya dalam mata pelajaran Sains.
Kajian ini boleh dilaksanakan untuk
topik lain dalam Sains Tahun 5 dan boleh juga diaplikasikan oleh
pelbagai peringkat murid seperti murid Tahap 1 dalam mata pelajaran DST.
Kata kunci:
Peta Pemikiran, menambah baik amalan P & P, menguasai topik Keadaan
Jirim
Comments
Post a Comment