Penggunaan Teknik Neumonik Membantu Meningkatkan Keupayaan Murid Mengenalpasti Pembolehubah Dalam Soalan Struktur Bahagian B
Oleh : Juraimi binti Osman
Penyelia: Cik Hjh Fauziah Hj Yahya
IPG Kampus Perempuan Melayu, Jalan Maktab, Durian Daun, 75990 Melaka.
ABSTRAK

Kajian tindakan ini dijalankan untuk menentukan adakah teknik mneumonik membantu meningkatkan keupayaan murid mengenalpasti pembolehubah dalam soalan struktur bahagian B. Pembolehubah yang perlu dikenalpasti ditumpukan kepada pembolehubah yang terdapat di dalam bentuk graf dan jadual. Cara pengumpulan data yang digunakan ialah ujian diagnostik, analisa dokumen dan temubual. Kajian ini melibatkan 14 orang murid bagi mendapatkan data awal. Setelah analisa dapatan diperolehi, bilangan murid yang dijadikan responden adalah seramai 5 orang. Setelah teknik mnemonik ini diperkenalkan kepada lima orang responden yang terlibat, didapati, terdapat perubahan yang amat ketara pada keupayaan murid mengenalpasti pembolehubah dimanipulasi dan pembolehubah bergerakbalas dalam soalan struktur bahagian B.

Comments

Popular posts from this blog