Perspektif Pensyarah
dalam Pelaksanaan Kurikulum Sains PISMP IPG Malaysia
Fauziah Hj Yahya*
IPG Kampus Perempuan Melayu Melaka
Abdul Rahim Bin
Hamdan, PhD
Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia
Artikel ini bertujuan untuk mengenalpasti
perspektif pensyarah dalam melaksanakan kurikulum Sains PISMP di IPG Malaysia
berdasarkan pengalaman mengajar dengan menggunakan Model KIPP. Responden kajian
ini terdiri daripada 105 pensyarah sains di 20 IPG seluruh Malaysia. Kajian ini
menggunakan soal selidik yang mengandungi 74 item meliputi empat dimensi iaitu
dimensi Konteks, Input, Proses dan Produk. Data yang terkumpul melalui soal
selidik tersebut dianalisis dengan menggunakan ANOVA sehala. Dapatan kajian
menunjukkan tidak terdapat perbezaan matlamat kurikulum dan objektif kurikulum daripada dimensi konteks
berdasarkan pengalaman mengajar di sekolah. Bagi keseluruhan dimensi input,
tidak terdapat perbezaan penilaian dan
pentaksiran, isi kandungan pelajaran,
pemilihan dan penggunaan sumber p&p dan
kemahiran pedagogi secara signifikan mengikut pengalaman mengajar di
sekolah. Bagi dimensi proses, tidak terdapat perbezaan kemahiran pedagogi, isi kandungan pelajaran dan penilaian dan
pentaksiran yang signifikan mengikut pengalaman mengajar di sekolah. Bagi
dimensi produk, tidak terdapat perbezaan
produk yang signifikan dalam pelaksanaan kurikulum sains PISMP bagi pensyarah
sains IPG mengikut pengalaman mengajar di sekolah. Berdasarkan pengalaman
mengajar di IPG, pensyarah tidak mempunyai perbezaan dimensi konteks (matlamat kurikulum, objektif
kurikulum}, dimensi input
(penilaian dan pentaksiran, isi
kandungan pelajaran , pemilihan dan
penggunaan sumber p&p, kemahiran pedagogi), proses (kemahiran
pedagogi, penilaian dan pentaksiran, isi
kandungan pelajaran), akan tetapi terdapat perbezaan bagi produk secara
signifikan dalam pelaksanaan kurikulum sains PISMP bagi pensyarah sains IPG
mengikut pengalaman mengajar di IPG. Perbincangan dan cadangan bagi dapatan
kajian ini dibincangkan dalam artikel
ini.
Kata
Kunci: Kurikulum Sains PISMP, KIPP, Pengalaman Mengajar
PELAKSANAAN TEKNIK BERCERITA MEMBANTU GURU MENGEKALKAN
TUMPUAN MURID KETIKA FASA APLIKASI IDEA
Nur Adzrini binti Mohd
Nayan
PISMP Sains
Fauziah Hj. Yahya
IPG, Kampus Perempuan Melayu Melaka
Kajian tindakan ini bertujuan untuk menambah
baik amalan pengajaran dan pembelajaran saya dalam mengekalkan tumpuan murid
ketika fasa aplikasi idea dengan menggunakan teknik bercerita. Seramai lima
orang murid Tahun Tiga di sebuah sekolah rendah di Muar, Johor terlibat dalam
kajian ini. Tinjauan awal telah dilaksanakan melalui temu bual dan pemerhatian
ketika sesi pengajaran dan pembelajaran. Berdasarkan pemerhatian, murid-murid
ini seringkali tidak menumpukan perhatian ketika fasa aplikasi idea kerana
beranggapan bahawa sesi pengajaran dan pembelajaran telah tamat setelah mereka
melaksanakan aktiviti dan guru memberikan penerangan. Oleh itu, saya membuat
keputusan untuk menambah baik amalan pengajaran
dan pembelajaran dengan melaksanakan teknik bercerita bagi mengekalkan tumpuan
murid. Intervensi teknik bercerita
dijalankan selama 10 minit ketika fasa aplikasi idea bagi tajuk Habitat Haiwan
dan Kegigian Haiwan. Saya memperuntukkan masa lima minit bagi menyampaikan
cerita dan lima minit sesi soal jawab bersama murid bagi menguji kefahaman
mereka terhadap tajuk tersebut. Melalui pelaksanaan teknik bercerita,
murid-murid dapat mengekalkan tumpuan mereka terhadap apa yang ingin saya
sampaikan. Hal ini disokong melalui analisis kandungan terhadap data-data
pemerhatian seperti gambar dan borang senarai semak serta analisis borang soal
selidik. Intervensi ini juga meningkatkan minat murid untuk mengikuti sesi
pengajaran dan pembelajaran. Teknik bercerita yang saya gunakan telah dapat
menambah baik amalan pengajaran dan pembelajaran guru dalam mengekalkan tumpuan
murid ketika fasa aplikasi idea. Kajian ini boleh dilaksanakan bagi tajuk-tajuk
lain dalam Dunia Sains dan Teknologi serta melibatkan pelbagai peringkat murid.
Kata kunci:
teknik bercerita, mengekalkan tumpuan, fasa aplikasi idea
Comments
Post a Comment